Friday 28 April 2017

Peraturan Ringkas permainan Ragbi

1. Peraturan permainan ini sebagaimana yang ditentukan oleh Federation of International Touch (F.I.T) dan akan digunakan, kecuali terdapat perubahan.

2.Padang permainan ragbi sentuh dikurangkan daripada saiz standard antarabangsa.

3. Pasukan menyerang harus bermula dengan sekali “tab” dari tengah padang.

4. Pasukan bertahan harus kembali 10 meter untuk memulakan permainan, dan setelahgol masing-masing.

5.Setelah mana-mana pasukan melakukan skor, permainan bermula lagi dengan “tab”di tengah-tengah padang.

 6. Orang yang mengambil peranan sebagai “dummy half” boleh melebihi garisanskor(try-line), tetapi tidak boleh membuat skor.

7. Jika “dummy half” disentuh ketika memegang bola, pasukan dummy half akan hilanggiliran. Permainan akan dimulakan semula dengan “Rollball” .

8. Setelah disentuh, pemain yang disentuh perlu menggulingkan bola di antara 2 kakinya.

9. Pasukan penyerang boleh bermain sehingga mereka disentuh sebanyak 6 sentuhan. Pemain wajib berhenti serta merta selepas disentuh. 3 langkah atau. 3 saat adalah peraturan untuk ragbi rimau dan bukanlah untuk ragbi sentuh.

10. Setelah disentuh sebanyak 6 kali, bola perlu diserahkan kepada pihaklawan. Permainan akan dimulakan semula dengan “Rollball”.

11. Setelah menyentuh pemain menyerang yang memegang bola, semua ahli pasukanbertahan harus mundur 10 meter dengan kadar yang segera.

12. Bola ke tanah(Ball to ground): Ketika bola jatuh di tanah, bola akan bertukar tangankepada pihak lawan.

13. Hilang giliran(turn over): Berlaku apabila pasukan menyerang hilang giliran dengansebarang sebab. Maka, bola perlu diberi kepada pasukan bertahan.

14. Tidak ada kawalan(No control): Ketika bola dilemparkan(forward pass), dijatuhkan(dropped), mengetuk/jatuh(knock on), dalam sentuhan(in a touch). "Rollball" kepada pasukan yang bertahan.



No comments:

Post a Comment

Peralatan permainan bola tampar Bola tampar biasanya dimainkan di gelanggang tertutup seperti gimnasium. Walaubagaimanapun bola tampar d...