Tuesday 11 April 2017

Peralatan Permainan Hoki

1. Kayu hoki


Kayu yang digunakan ialah kayu hoki yang rata di sebelah kiri dan berbentuk bulat di sebelah kanan. Bahagian rata di sebelah kiri kayu dipanggil muka kayu (face of the stick) dan hanya boleh digunakan dalam permainan. Bahagian bulat kayu di panggil belakang kayu (back stick) dan bahagian ini tidak boleh digunakan semasa bermain. 

Bahagian lengkuk kayu di panggil kepala kayu yang berbentuk “J” atau “U”. Kayu hoki hendaklah licin dan tidak tajam di bahagian tepi. Tebal kayu dihadkan dan hanya bolehmelalui satu gelung yang berdiameter 51 mm. Kayu hoki diperbuat daripada kayu dan berat tidak melebihi 737 g.

2. Bola 


Bola
Bola berbentuk bulat, keras, pejal atau kosong digunakan. Biasanya permukaan bola adalah licin dan berwarna putih. Berat bola adalah diantara 156 g – 163 g dan lilitan bola adalah di antara 224 g – 235 g.

3. Kasut Hoki


Sukan hoki membenarkan pemainnya memakai apapun jenis kasut yang sesuai. Kasut yang mempunyai tetungku getah amatlah digalakkan.  Kasut khas turut digunakan ketika pemain bermain di atas permukaan sintetik bagi memudahkan pergerakan pemain.

4. Shin Guard


Peralatan yang penting dalam sukan hoki antaranya shin guard (diletakkan dipangkal betis) bertujuan mengelakkan kecederaan di bahagian tulang kering pada betis sekiranya terkena kayu hoki ataupun bola hoki. Shin guard wajib dipakai oleh setiap pemain hoki.

5. Alatan penjaga gol


No comments:

Post a Comment

Peralatan permainan bola tampar Bola tampar biasanya dimainkan di gelanggang tertutup seperti gimnasium. Walaubagaimanapun bola tampar d...