Wednesday 5 April 2017

Permainan Sepak Takraw

1. Permulaan permainan dan sepak mula.

Regu melakukan servis sebanyak 3 kali sepakan berturut-turut dan disambung oleh pihak lawan 3 sepakan berturut-turut. Pertukaran sepak bergilir-gilir selepas 3 mata, tanpa mengira mana pihak yang mendapat mata.



Pada mata bius (bila kedua-dua regu pada mata 14-14) servis akan bertukar pada setiap mata. Regu yang menerima servis akan melakukan servis pada set seterusnya. Tukar petak sebelum memulakan setiap set.

2. Sistem kiraan mata

Setiap set dimenangi oleh regu yang mendapat 15 mata. Apabila regu terikat mata 14-14, maka pengadil akan membuat kiraan mata bius dimana regu perlu mendapat kelebihan 2 mata daripada regu lawan.

Setiap perlawanan Regu dan Double dijalankan dalam 5 set, 2 minit rehat dan regu yang memenangi 3 set terdahulu daripada 5 set dikira  memenangi perlawanan. Dalam perlawanan Berpasukan ia akan dijalankan dalam 3 set dengan 2 minit rehat dan mana pasukan yang memenangi 2 set terdahulu daripada 3 set dikira memenangi perlawanan. 

Dalam set akhir acara Regu dan Double (acara Berpasukan), tukar petak gelanggang akan dilakukan apabila satu regu mendapat mata 8.



No comments:

Post a Comment

Peralatan permainan bola tampar Bola tampar biasanya dimainkan di gelanggang tertutup seperti gimnasium. Walaubagaimanapun bola tampar d...