Monday 24 April 2017

Ragbi

Sukan Ragbi

Perlawanan ragbi dimulakan dengan tendangan mula 'drop kick'. Selepas tendangan mula, mana-mana pemain yang 'on side' boleh mengambil bola dan berlari dengannya sama ada berlari dengannya, menyepaknya atau menghantarnya kepada rakan. 

Mana-mana pemain boleh berlari dengan bola, menghantar bola kepada rakan atau menyepak bola tersebut. Mana-mana pemain boleh menghalang pemain yang membawa bola sama ada dengan memegangnya, menolaknya, atau menjatuhkannya. Mana-mana pemain boleh terlibat dalam scrum, ruck, maul  dan  line-out. Semua pemain boleh meletakkan bola atau membuat try dalam kawasan in goal. 

Apa sahaja yang dilakukan oleh setiap pemain mestilah mengikut peraturan dan tatacara yang telah ditetapkan dalam undang-undang permainan ragbi.



Permainan ragbi merupakan permainan yang lasak kerana memerlukan kekuatan fizikal dan mental yang tinggi. Saya tidak pernah bermain permainan ragbi ini. Hal ini kerana saya tidak diberi banyak pendedahan dalam sukan ini sewaktu disekolah. Namun begitu, saya mempunyai sedikit pengetahuan mengenai permainan ini apabila melihat sendiri bagaimana permainan ragbi ini dimainkan. Disini , saya dapat melihat bahawa sukan ini berpotensi untuk menjadi sukan yang diminati oleh seluruh dunia serta memberi kelebihan kepada pasukan ragbi Malaysia untuk menjadi gergasi dalam sukan ragbi di Asia mahupun dunia.

No comments:

Post a Comment

Peralatan permainan bola tampar Bola tampar biasanya dimainkan di gelanggang tertutup seperti gimnasium. Walaubagaimanapun bola tampar d...