Friday 28 April 2017

Peralatan dan Pakaian Ragbi

1. Tiang Bendera


Terdapat 14 batang tiang bendera dengan bendera sama warna (warna terang) dengan setiap tiang ketinggian minimum 1m dari aras tanah. Bendera mestilah diletakkan di atas garisan pada 4 penjuru kawasan 'in goal'. Kelapan-lapan bendera ini ialah di luar kawasan in goal dan tidak termasuk dalam kawasan permainan. Tiang bendera lain mestilah diletakkan selari dengan garis 22m dan garis tengah (halfway) di bahagian luar dalam jarak 1.5 meter dari tepi garisan.

2. Tiang Gol


Tiang gol berukuran 5.6 m lebar dalam tiang dan 3 m tinggi atas palang. Tinggi maksimum 3.4 meter dari atas tanah

3. Bola


Bola mestilah berbentuk bujur dan terdiri dari 4 panel yang dibuat dari kulit atau bahan sintetik yang sesuai. Bola ragbi  saiz 3 akan digunakan untuk permainan ini yang beratnya lebih kurang 350-370 gram. Tekanan angin bola mestilah di antara (65.71 – 68.75) kilopascals, atau 0.67 – 0.70 kilograms per square centimeter atau 9.5 – 10.0 pounds per square inch.

4. Jersi


Pasukan mestilah memakai jersi yang sama warna dan mempunyai nombor yang jelas tertera di belakang jersi. Pemain boleh memakai jersi jenis 'ugly' dengan syarat pasukan lawan memakai jersi yang berwarna sama. Jersi jenis sleeveless dibenarkan pakai tetapi bukan jenis singlet. Seluar panjang jenis casual pants dan track bottom adalah dilarang. Pemain boleh memakai tigh.

5. Pakaian Tambahan

Pemain digalakkan memakai alat bantuan (supports/ guards) yang kenyal dan lembut terdiri dari bahan yang bersih dan boleh dibasuh. Pemain digalakkan memakai Mitts (fingerless glove) yang ada spesifikasi IRB. Pemain digalakkan memakai body amour  yang ada spesifikasi IRB. Pemain digalakkan memakai mouth guard. Pemain digalakkan memakai bandage atau dressing untuk menutup kecederaan dengan syarat bahan itu mesti bersih. Pemain digalakkan memakai strapping atau bahan yang hampir sama untuk bantu atau mengelakkan kecederaan. Pemain digalakkan mamakai head gear untuk membantu mengelakkan kecederaan.

6. Boot


Studs pada boots pemain mestilah yang tidak mendatangkan kecederaan pada pemain lain. Jika boots jenis studs boleh dibuka semua studs hendaklah dikunci dengan ketat dan bilangan yang lengkap. Studs jenis blade tidak digalakkan untuk dipakai.

7. Pakaian Yang Dilarang.

Pemain dilarang memakai pakaian yang dicemari darah atau sebarang kekotoran yang menyebabkan jangkitan. Pemain tidak dibenarkan memakai alatan yang tajam dan merbahaya. Perhiasan seperti subang, rantai, cincin dan gelang tidak dibenarkan. Kuku pada jari tangan perlu pendek dan tidak tajam.

No comments:

Post a Comment

Peralatan permainan bola tampar Bola tampar biasanya dimainkan di gelanggang tertutup seperti gimnasium. Walaubagaimanapun bola tampar d...