Tuesday 25 April 2017

Kemahiran Permainan Ragbi

i. Ruck

Dibentuk apabila bola berada di atas tanah dan seorang atau lebih pemain daripada dua pasukan berdiri dan mempunyai sentuhan badan mengelilingi bola antara mereka. Pemain yang terlibat dalam ruck tidak dibenarkan:

1. Mengambil bola dari ruck
2. Kembalikan bola ke dalam ruck




ii. Maul

Berlaku apabila seorang pembawa bola dipegang oleh seorang atau lebih pemain pasukan lawan dan seorang atau lebih pemain dari pasukan pembawa bola memegang pembawa bola. Semua pemain yang terlibat dalam kedudukan berdiri dan bergerak ke arah garisan gol.



iii. Fair Catch atau mark

Bagi SM Fair Catch atau Mark adalah seperti berikut:
1. Dibuat di dalam kawasan 22 meter atau di dalam kawasan gol.
2. Pelaku mestilah menangkap kemas bola tersebut sambil melaungkan ‘mark’
3. Pasukan berkenaan akan diberikan tendangan percuma di tempat ‘mark’ dan pelaku mark’ akan mengambil tendangan.



iv. Bola keluar dan lontaran masuk (line-out)

Bola dikira keluar dari kawasan permainan apabila pembawa bola terkena garisan tepi, tanah objek atau orang di atas garisan itu. Bola juga dikira keluar apabila ditendang keluar dari garisan tepi atau mencecah garisan itu.Throw-in tidak dibenarkan sehinggalah referi menyatakan line-out sudah dibentuk. Line-out adalah keadaan yang mana kedua-dua pasukan bertanding membentuk garisan lurus di antara garisan 3 hingga 10 meter. Pasukan yang bukan penyebab bola keluar akan melontar bola masuk.



v. Scrum

Dibentuk untuk kesalahan ringan tertentu seperti hantar ke hadapan dan knock on. Dibentuk di tempat berlaku kesalahan. Mengandungi sekurang-kurangnya 5 orang pemain dari satu pasukan. Bola dimasukkan ke dalam scrum oleh juru scrum pasukan yang tidak melakukan kesalahan.


No comments:

Post a Comment

Peralatan permainan bola tampar Bola tampar biasanya dimainkan di gelanggang tertutup seperti gimnasium. Walaubagaimanapun bola tampar d...