Friday 14 April 2017

Cara bermain dan Undang-undang Hoki



Peraturan asas

i) Komposisi pasukan
   Setiap perlawanan mempunyai 2 buah pasukan yang berentap. Setiap pasukan mempunyai 11 orang ahli. Pemain boleh diganti, tetapi tidak melebihi 11 orang dalam suatu masa. Penjaga gol perlu ada dalam setiap masa perlawanan dan sekiranya tercedera perlulah digantikan dengan penjaga gol yang lain.


ii) Mengganti pemain
    Setiap pasukan dibenarkan untuk menggantikan pemain berdasarkan 16 orang pemain yang telah dinamakan. Gantian pemain boleh dilakukan pada bila-bila masa kecuali pada sudut penalti yang diambil.

iii) Ketua pasukan
    Setiap pasukan hendaklah mempunyai seorang ketua pasukan atau kapten dalam kalangan mereka. Jika kapten terpaksa keluar disebabkan oleh cedera atau dihukum, maka pemain lain perlulah menggantikan tempatnya sebagai kapten.

iv) Pakaian dan peralatan pemain
    Setiap pasukan perlulah memakai pakaian yang seragam berlainan dengan pasukan lawan. Pakaian penjaga gol perlulah berlainan daripada ahli pasukan sendiri dan pasukan lawan. Perlindungan kepala adalah wajib bagi setiap penjaga gol kecuali apabila menghadapi penalty stroke.

v) Perlawanan dan keputusannya
    Setiap perlawanan dibahagikan kepada dua separuh masa, dimana 35 minit dibahagikan kepada satu separuh masa. Waktu rehat yang diberikan hanyalah lima minit.  Masa rehat tambahan perlulah mendapat persetujuan kedua-dua pihak.


vi) Permulaan permainan
    Permainan dimulakan dengan hantaran tengah. Ciri-ciri hantaran tengah:

  1. Dilakukan di tengah padang
  2. Bola boleh dihantar ke mana-mana arah, namun tidak kepada pemain yang lakukan hantaran tersebut.
  3. Apabila pengadil menghentikan perlawanan, permainan mula semula dengan lakuan buli.
  4. Selepas penalty stroke yang gagal dijaringkan, permainan mula semula dengan pukulan 15 meter.

Aksi-aksi dalam permainan Hoki:




No comments:

Post a Comment

Peralatan permainan bola tampar Bola tampar biasanya dimainkan di gelanggang tertutup seperti gimnasium. Walaubagaimanapun bola tampar d...